She has arrived! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nikkie - WaarBenJij.nu She has arrived! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nikkie - WaarBenJij.nu

She has arrived!

Blijf op de hoogte en volg Nikkie

06 Februari 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Ladies and Gentlemen,

Daar ben ik dan, voor het eerst in mijn leven in Cambodja!
Hoe dat is? Vreemd, leuk, interessant, mooi en zo veel meer.
Woensdag 12:45 vertrok mijn vlucht vanaf Schiphol naar Hong Kong, dit was een vlucht van 11 uur. Onderweg twee Chinese films gekeken en geslapen. Op Hong Kong had ik twee uur overstap tijd en toen kwam ik ineens een studiegenootje tegen. Ik dacht dat ze een vlucht na mij had, ze ging ook naar Phnom Penh en we hebben hetzelfde hotel geboekt, niet wetende dat we ook dezelfde vlucht hadden geboekt. Twee uur later kwamen we dan samen aan in Phnom Penh. Het land zag er droog uit vanuit het vliegtuig met hoge palmbomen en ik zag de Mekong rivier. Op het vliegveld moest ik nog een visum regelen. In plaats van een toeristen visum moest ik een ordinary visum omdat ik die alleen kan verlengen voor meer dan een maand. Maar automatisch kreeg ik een toeristen visum dus moest ik het weer laten veranderen. Ik snap eigenlijk niet echt hoe ze het hebben veranderd want ik kan er niks van zien. Het kon ze overigens ook niks schelen welk visum ik wilde en wat ik kwam doen. Super fijn, geen gezeur, lekker efficient met zaten ze achter elkaar door visums te stempelen in paspoorten.
Toen we buiten kwamen was daar de hitte, de zinderende, zweterige, plakkerige, naar water snakkende hitte. Maar oh wat was het heerlijk na die koude dagen in Nederland. Ik heb zeker van de sneeuw genoten, een dag, en toen mocht het van mij wel weer warm zijn. Op het vliegveld een tuktuk genomen naar ons hostel. Het zijn wel wat andere tuktuks dan ik voorheen had gezien. Het bestaat uit een scooter die achter zich een kar trekt waar 6 mensen in kunnen met een afdak. En voor we het wisten bevonden we ons te midden van het chaotische verkeer van Phnom Penh. Het verkeer in Phnom Penh: Scooters, scooters, nog een scooters. Dan nog tuktuks en wat auto's. Ergens deed het me denken aan Kenia alleen is het verkeer in Nairobi toch nog erger. Verder allemaal winkeltjes langs de weg net zoals in Kenia, misschien typisch ontwikkelingsland alhoewel ik dat eigenlijk niet mag zeggen als student International Development want wat is typisch. Voedselkraampjes langs de weg, electronica shops die breedbeeld tv's hebben uitgestald op de stoep, stof, verkeer plus nog wat hitte, jaja het zuidelijk halfrond indeed.

We kwamen aan bij ons hostel, mooie binnenkomst hal maar simpele kamers. Lees: spinnenwebben, open leidingen. Wel een prive kamer! Ons hostel heeft ook een rooftop bar, ziet er echt heel mooi uit met allemaal planten, ventilatoren, hangmat en heerlijke drankjes. "s nachts wat minder leuk die bar want ik dreun mijn bed uit. Eerste nacht dus ook amper geslapen, combinatie van jet lag, lawaai op straat door al die scooters en de disco. Volgende ochtend maar een andere kamer gevraagd en ik zit nu een verdieping lager. Ik hoor het verkeer gelukkig niet meer maar ik kan nog steeds mijn eigen feestje vieren op mijn kamer als ik dat zou willen met gratis DJ.
Vanochtend hadden we samen met Sam afgesproken, hij is ook van onze studie en samen met hem loop ik stage bij hetzelfde onderzoeksbureau en zullen we ons beiden richten op young urban migrants in Phnom Penh. Hij heeft al een appartement geregeld en kan daar zelfs een fiets van lenen, er zijn nog kamers vrij in zijn appartement dus misschien dat ik daarheen verhuis. Een fiets zou wel chill zijn en kan ik toch nog een beetje Hollands zijn. Toeristisch als we waren gingen we rondlopen in Phnom Penh. Niemand loopt hier dus, behalve toeristen kwamen we achter. Waarom weet ik eigenlijk nog niet. Misschien is het te warm, er zijn ook niet echt veilige plekken om te lopen. We gingen eerst naar de Mekong rivier die dichtbij ons hostel loopt. Daarna liepen we door naar een boedistische tempel en daar waren gehandicapte mensen die bedelden om geld. En monniken in oranje gewaden. Bij de boedistische beelden waren allemaal flikkerenden electronische lichtjes en een soort kerstboom, hippe religie!
We waren ook nog over een lokale markt gelopen, echt heel bijzonder.
Allemaal dode kippen, lichaamsdelen van een koe en nog veel meer vleesstukken die niet te herkennen waren. Lekker te smeueen in de zon op een bamboamat. Er werden ook vissen verkocht en die leefden nog. Echt zo creepy, ze lagen in een bak zonder water en soms spartelden ze heel wild. Ik was echt bang dat ze op mij zouden springen. En natuurlijk achtervolgden de scooters ons ook op deze markt met hele smalle gangetjes. Het fijne vond ik dat mensen je hier helemaal niet naroepen en eigenlijk amper nastaren. Ook zijn ze niet opdringerig. Als je rondloopt in de stad krijg je wel vaak de vraag "tuktuk?" maar als je dan gewoon nee, dankje zegt dan reiden ze lief lachend door. En ze waarschuwden ons zelfs voor zakkenrollers. Gelukkig nog niet meegemaakt. We liepen ook nog langs het nationaal museum en het paleis van de koning. Als laatste gingen we in de Centrale Markt. Echt een huge overdekte markt. Hier hebben we een paar Ray Ban zonnebrillen gekocht, en ik mag weer lekker afdingen. Alleen bieden ze meestal dingen zo goedkoop aan dat je het gewoon accepteert zonder af te dingen, nouhouuu ik wil afdingen!
Daarna waren we zo moe van al het geloop dat we terug gingen naar ons hostel. "s Avonds in een vegetarisch restaurant gegeten, het eten is hier echt heerlijk. Vooral noodles en rijst en veel met kokosmelk bereid. Ze hebben hier overigens ook kleine baguettes, toch nog een beetje invloed van de Franse kolonisten. Verder ben ik een beetje Khmer aan het leren om toch iets te kunnen zeggen, lezen gaat hem waarschijnlijk niet worden.

Morgen gaan we ons meer verdiepen in de zwarte bladzijden van Cambodja's geschiedenis, we willen naar het genocide museum en de killing fields. Waarschijnlijk wordt het wel heftig maar we vinden het toch belangrijk om hier ook aandacht aan te besteden zodat we ook weten wat iedereen hier met zich meedraagt. Het vormt waarschijnlijk toch nog een belangrijk deel van de identiteit van vele Cambodjanen.

Voor nu ga ik lekker slapen, het tijdsverschil is zes uren.
Warme groetjes,
Nikkie

  • 06 Februari 2015 - 18:16

    Eline E:

    Lieve Nik, wat een heerlijk verhaal! Jij beleeft heel wat, en gelukkig niet helemaal onervaren zodat de 'schok' niet te groot is. Geniet ervan, meis! Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Take care xoxo

  • 06 Februari 2015 - 19:05

    Opa En Oma:

    Lieve Nikkie, zo, dat is een mooi verslag! De beschrijving van veel dingen doet ons aan Thailand en China denken, we hopen (en vertrouwen) dat je in alles voorzichtig zult zijn!
    Wat leuk, dat je een studiegenote ontmoet hebt! Is zij ook voor 3 maanden daar?
    En dan begint volgende week zeker het "echte werk"?
    Hopelijk kun je goed slapen ondanks herrie en hitte, want dat is wel belangrijk om gezond te blijven" we zien uit naar je volgende verslag! Sterkte en zegen! Liefs, opa en oma.

  • 06 Februari 2015 - 19:21

    Harriette:

    Hélieve nikkie, goed om te horen dat je veilig bent aangekomen en al veel hebt mogen zien. Geniet van deze opnieuw bijzondere tijdz en zorg goed voor je zelf! Xx

  • 06 Februari 2015 - 21:45

    Erik Snoek:

    Nikkie, mooi zo iets van jou te lezen. Heel veel plezier en een heel goede tijd daar. Groetjes, Erik

  • 06 Februari 2015 - 21:59

    Marlinde:

    nou, Nikkie, de kop is eraf! Mooi dat de reis goed is gegaan, lijkt me heel leuk met chinese films om te kijken;) Geniet van alle mooie dingen die op je pad komen. Succes met het onderzoekswerk. Plezier met het maken van onvergetelijke herinneringen;)
    Groetjes,
    Marlinde

  • 06 Februari 2015 - 23:57

    Hanna:

    Hey lieve Niksther, wat schrijf je weer heerlijk beeldend, haha bah ik zie die stukken vlees helemaal smeuen (?). Succes met settlen en doe voorzichtig!
    Xjes

  • 07 Februari 2015 - 13:37

    Judith:

    hee nik! wat fijn dat je goed bent aangekomen. heel herkenbaar wat je schrijft. de cambodjaanse bevolking is geweldig!!! succes met je onderzoek en blijf schrijven, is leuk om te lezen namelijk!! xxxxx

  • 09 Februari 2015 - 00:27

    Anneke:

    Nikki ! Tof verhaal man, eerst ff lekker aclimatiseren voordat er aan 't onderzoek gewerkt mag worden :D Viel spass!! xx anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nikkie

Actief sinds 12 Jan. 2013
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 13099

Voorgaande reizen:

04 Februari 2015 - 30 Mei 2015

Cambodja

30 December 2013 - 02 Augustus 2014

Kenia 2014

23 Januari 2013 - 20 April 2013

Kenia 2013

Landen bezocht: