Malaria, trichorrhexis nodosa en seborrhea - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Nikkie - WaarBenJij.nu Malaria, trichorrhexis nodosa en seborrhea - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Nikkie - WaarBenJij.nu

Malaria, trichorrhexis nodosa en seborrhea

Blijf op de hoogte en volg Nikkie

17 Februari 2014 | Kenia, Nairobi

Yay weer een update uit Kenia! Iedereen kan weer opgelucht ademhalen want ik ben er nog. Maar het scheelde niet veel.. Afgelopen week had ik dan toch echt voor het eerst in mijn leven malaria. Het begon zaterdag 8-2 met pijn in mijn onderrug en vermoeidheid. Zondagnacht verspreidde de pijn zich naar mijn benen en armen en het voelde aan als spierpijn tijdens koorts. Ik wilde zondag eigenlijk naar de kerk maar ik zag nog niet voor me hoe ik 3-4 uur staand zou volhouden. Die middag toch maar naar een lokale kliniek gegaan om een test te doen. Ik vermoedde al malaria maar de GGD had mij verteld dat malaria niet in Nairobi voorkomt omdat het hooggelegen is. Ik had dus ook geen malariapillen die ik elke dag innam ter preventie. De vorige keer dat ik in Nairobi was voor 3 maanden had ik dit ook niet en toen was alles goedgegaan. Eens moet de eerste keer zijn en om volledig in te burgeren in Kenia moet je toch echt wel malaria hebben gehad. Ik naar de kliniek, bloedtest gedaan voor tyfus en malaria. Malaria positief. Ik kreeg gelijk allemaal angstbeelden voor me dat ik helemaal rillend in mijn bed zou liggen met waanbeelden door de medicijnen en dat ik uiteindelijk zou sterven in een Afrikaans ziekenhuis op een slaapzaal met mensen met open, etterende wonden waar zwermen vliegen op zitten. Maar zover was het gelukkig (nog) niet. Ik kreeg een injectie, honestly geen idee wat voor een, daarna een strip met pillen die ik voor 3 dagen moest nemen. Elke dag 9 in totaal. Die dagen verbleef ik in een gasthuis in Umoja omdat ik daar ziek was geworden en ik niet helemaal terug wilde reizen naar mijn hostel. Ook zou ik in mijn hostel geen privacy hebben en omringt zijn met gillende meiden die vechten om een afstandsbediening maar daar kom ik later op terug. Ik wilde op dat moment gewoon slapen. Die week dus vooral in bed gelegen, het was eigenlijk gewoon een zware griep. Maar het klinkt veel cooler om het malaria te noemen. Weinig gegeten, de vis die ik at zwom 's nachts weer naar boven door mn neus eruit, ieuwl. Woensdag waren mijn medicijnen over en moest ik weer naar de kliniek voor een vervolg consultatie. Na een paar vragen over hoe ik me voelde verzekerde de dokter (?) me dat ik malariavrij was. Ik dacht nog moet er geen bloedtest gedaan worden? Maar opzich voelde ik me ook wel beter alleen had ik enorme pijn in mijn maag. Ik kreeg toen maagtabletten maar die hielpen niet. Donderdag naar mijn hostel terug gegaan en voor de zekerheid maar naar een privekliniek omdat ik nog steeds maagpijn had. Hier weer testen ondergaan en gelukkig malariavrij! Maar uit de urinetest kwam dat ik een urineinfectie had dus nu neem ik medicijnen daartegen. Gelukkig gaat het nu wel weer veel beter. Heb wel veel gewicht verloren de afgelopen week. Dus mocht je gewicht willen verliezen en werken al die dieten niet, kom gerust naar Afrika.
Ik denk eigenlijk dat ik malaria heb gekregen doordat het is gaan regenen en malaria vooral voorkomt in vochtige gebieden. Vandaag is het zelfs koud in Nairobi! Mensen lopen hier met winterjassen rond, wat ik lichtelijk overdreven vind maar als je nog nooit in Holland bent geweest, zijn dit waarschijnlijk de koudste dagen van het jaar.

Afgelopen week een week niet naar school gekunt waar ik nogal van baal omdat ik daardoor gelijk klanten mis. Ook mis ik nu een stuk theorie en morgen hebben we een cat (continuous assesment test)!!! Ik moet nu dus eigenlijk heel hard studeren maar dit is even een sog-activiteit tussendoor. Gelukkig kunnen de cats gewoon over worden gedaan de volgende maand maar ik hoop natuurlijk dat het in een keer lukt. Op woensdag hebben we ook een praktijk toets. Dan moeten we het haar van een klant wassen en krulspelden zetten. Opzich denk ik dat dat wel goed komt, ik moet alleen nog een klant vinden.
Eens in de twee weken op maandag hebben we een assembly met alle hairdresser students. Eerst wist ik niet wat dit inhield maar dat werd al snel duidelijk op een zekere maandagmorgen. We zaten met z'n allen en er werden 2 studenten uit de klas naar voren gehaald. Die moesten ons leiden in het zingen. En toen gingen we allemaal christelijke liederen zingen! Heel grappig en leuk. Daarna mochten mensen naar voren komen die iets bemoedigends wilden delen. Mijn school is helemaal niet uitgesproken christelijk en ik heb ook moslims in mijn klas maar toch doen ze dit. Ook is er een lerares die elke keer bid voordat ze haar lessen begint.

Oja, waar ik nog op terug zou komen: mijn leven in een meidenhostel.
Op dit moment is mijn slaapzaal helemaal vol, we zijn met acht meiden gesjellug heur. Het leven in een meidenhostel is nooit saai, er valt altijd wel wat te beleven. Zo is een van mijn roomies een dief, ze had de telefoon gestolen van een andere roomie terwijl het slachtoffer dacht dat ze vriendinnen waren en de dief zelfs meehielp met zoeken naar de telefoon!! Dit was vorig jaar gebeurd toen ze hier ook woonden. Dit keer zagen wij de dief met de gestolen telefoon. Drama! Uiteindelijk heeft ze het bedrag betaald dat het slachtoffer kwijt was aan een nieuwe telefoon. Het rare vind ik dat ze nog steeds in dit hostel mag wonen, bij ons op de kamer.
Een ander sappig verhaal, we hebben hier een tv-zaal. Deze ene tv moeten we delen met 100 meiden in dit hostel. Elke zondagavond is er een comedyshow op tv die iedereen wil zien. Behalve enkelen. Deze enkelen hebben nogal de gewoonte om gebruik te maken van hun freedom of speech. And act. Een keer wilde iemand perse een soap zien en zij had de afstandsbediening, terwijl de hele zaal dat niet wilde. Dikke heisa maar dat liep opzich met een sisser af. In tegenstelling tot gisteravond: HEEEY, Wololo! (Dat is hoe Kenianen zeggen als ze geschrokken zijn) Gisteravond zat de hele tvzaal weer vol met fans voor de comedyshow. Maar na een uur had een meisje er schoon genoeg van omdat ze toch echt haar soap moest zien. Dus liep ze naar de tv en deed de tv uit. Iedereen keihard schreeuwen en ze begonnen met voedsel te gooien. Daarna begon ze zelfs te vechten met een ander meisje. Ze trok zelfs 5 vlechten uit het haar van dat andere meisje, ouch. De bewaker moest zelfs komen om hun uit elkaar te halen. En dat allemaal om een tv. Ondertussen stond ik heerlijk onder de warme douche, want die hebben we hier. maar werd ik wreed verstoord door al het geschreeuw op de gang. Heb verder niet veel gezien van het gevecht en zal het waarschijnlijk ook niet zien want ze is uit het hostel gestuurd.
Jaja, Kenianen zijn vechtersbazen. Zo zie je soms ook mannen op straat (bijna) met elkaar vechten omdat ze in een verkeersbotsing zijn terecht gekomen. Verder zijn Kenianen ook heel lief hoor, zo waren al mijn klasgenoten weer heel blij om me te zien op school. " Nikkie we missed you so much" Dat doet mij al gauw beter voelen. En op valentijnsdag was de nationale dresscode rood. Overal op straat werden neprozen aangeboden en schattige prullaria. Voor een nuchtere Hollander lees: troep van 50cent.
Helaas is hier haast geen aandacht voor de Olympische spelen, wellicht omdat het winterspelen zijn. Maar ik zie zo nu en dan wel mooie berichten langskomen op internet.
Ik zal zo even wat foto's uploaden die mijn hostel laten zien. En dan moet ik toch echt weer gaan studeren, over trichorrhexis nodosa en seborrhea enzo..

Liefs,
Nikkie

  • 17 Februari 2014 - 16:05

    Paps:

    Whahaha! Wat een land, wat een mensen.
    Wat een emo's allemaal en dat om TV kijken. Fijn dat je je weer beter voelt, maakte me al zorgen.
    God is good, all the time. All the time, God is good!
    Paps
    P.S. Denk aan en bid veel voor je.

  • 17 Februari 2014 - 16:10

    Rosanne:

    He Nikki!

    Leuk om je verhalen zo te lezen. Oeeeeh ruzie in dat meidenhostel en zelfs een dief op je kamer. Ik dacht dat die meiden allemaal heel lief en aardig waren daar ;-). Wat vervelend dat je malaria hebt gehad! Ben je ook weer een Keniaanse ervaring rijker. Alhoewel het me ook wel heel naar lijkt. Hopelijk kom je als blanke dame makkelijk aan je modellen. Er zijn vast wel genoeg mensen die jouw interessant vinden, toch;).

    Groetjes, Rosanne

  • 17 Februari 2014 - 16:23

    Mams:

    Mooi verslag heb je er weer van gemaakt, mét foto's!! Je bent nog vergeten te vertellen dat zelfs je bord en bestek gestolen zijn in het meidenhostel ;)
    Nog mooier is dat je weer (bijna) helemaal beter bent! Pfioe, was wel een spannende week! Nu weer wat aankomen hoor!
    Love you!xxx
    Mams

  • 17 Februari 2014 - 16:40

    Marlinde:

    Heeey Nikkie!

    Als je alweer zo'n sappig verslag kunt schrijven na de malaria, ben je duidelijk weer aan de beterende hand, dat is fijn! Ik kan me voorstellen dat je nog niet helemaal beter-genoeg bent om te gaan studeren, doe maar rustig aan:)
    Groetjes van ons allemaal,
    Marlinde

  • 17 Februari 2014 - 16:51

    Frederieke:

    Nikstar, wat een verhaal.. Mooi om weer wat van je te horen!
    Gelukkig gaat het qua gezondheid weer wat beter.
    Succes deze week met je toetsen.
    Liefs, Frederieke

  • 17 Februari 2014 - 17:42

    Eline:

    Nikkie, Wat een avonturen allemaal!! Fijn om wat van je te horen en zeker heel erg fijn dat het weer goed met je gaat! Succes met alles, meid!! Enne snel ff skypen ;)

  • 17 Februari 2014 - 17:53

    Elma:

    Fijn om te horen dat je weer een eind beter bent, Nikkie! En inderdaad: weer goed ungali en sukumawiki eten om aan te komen :) Bwana asifiwê!

  • 17 Februari 2014 - 19:17

    Hanna:

    Lieve Nikkieee, jeej wat leuk weer een update! Je schrijfstijl is echt fantastisch, haha!
    Gelukkig voel je je weer beter, je moet nu maar flink veel chapatis eten! Succes met het vinden
    van klanten!
    xoxo

  • 17 Februari 2014 - 19:47

    Harriette:

    Hé Lieve Nikkie, wat maak je weer veeel mee! Ongelofelijk! Ik ben blij voor je dat het gelukkig weer beter met je gaat. En ja je schrijft echt fantastisch :) Mooi om zo je belevenissen een klein beetje mee te beleven!
    Kalm aan doen en succes weer! Liefs

  • 17 Februari 2014 - 20:09

    Sjouk:

    Ha lieve Nikkie, Gelukkig dat het weer goed met je. Gaat :-)
    Denk dat je straks maar een boek moet gaan schrijven..
    Geweldig om te lezen wat je allemaal beleeft daar.
    Succes!! Liefs.X

  • 17 Februari 2014 - 21:28

    Oma:

    Hoi Nikkie,
    Ik heb net je spannende, enerverende verhaal voorgelezen aan opa..... fijn dat je weer malaria-vrij bent!Zorg nu maar, dat je 14 kg. aankomt voordat je een volgende aanval krijgt!......:-)
    Wat zijn dat voor moeilijke woorden die je gebruikt voor je studie..... heeft dat iets met kapsels te maken?
    Veel sterkte maar weer, en pas goed op jezelf hè!! We willen je wel graag levend terug zien!
    We houden van je en bidden voor je! Liefs, oma

  • 18 Februari 2014 - 13:44

    Tim:

    Ha Nikkie,

    Da's wel een heel omslachtige manier om niet naar de kerk te hoeven...

    Fijn dat je er weer bovenop bent.
    groeten daar aan alle Kenianen!

    Tim

  • 18 Februari 2014 - 14:45

    Marloes:

    Ahahaha echt weer keniaans hoe dat gaat. ja hoor malariavrij en dan heb je een blaasontsteking.
    of met die meiden in t hostel. leuke foot's weer trwns!
    Hey, heb je thijs, of robert al ontmoet? Robert zit ook in Kenia nu he? Denk mathare, weet niet zeker welke sloppenwijk hij nu in werkt.

    lfs,
    Marloes.

  • 18 Februari 2014 - 17:19

    Marianne:

    Dude. Jij maakt echt rare dingen mee. Blij dat je nog leeft!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Nikkie

Actief sinds 12 Jan. 2013
Verslag gelezen: 593
Totaal aantal bezoekers 13105

Voorgaande reizen:

04 Februari 2015 - 30 Mei 2015

Cambodja

30 December 2013 - 02 Augustus 2014

Kenia 2014

23 Januari 2013 - 20 April 2013

Kenia 2013

Landen bezocht: