Vierde maand - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Nikkie - WaarBenJij.nu Vierde maand - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Nikkie - WaarBenJij.nu

Vierde maand

Blijf op de hoogte en volg Nikkie

22 April 2014 | Kenia, Nairobi

Hoi allemaal,

Het is alweer een maand geleden sinds mijn laatste update dus tijd voor een nieuw blog. Ik ben nu vier maanden in Kenia en dat is de langste periode die ik hier ooit heb gespendeerd. Ik moet zeggen dat ik de nieuwigheid er nu wel van af is en ik een beetje in een sleur zit. Het is ook anders dan de vorige keren omdat ik toen meer tijd had voor leuke toeristische dingen maar nu vooral met school bezig ben. En ik zie nu ook wel de negatieve kanten aan Kenia. Het is bijvoorbeeld moeilijk om mensen te vertrouwen want ze zijn niet direct zoals Nederlanders. Dus je weet nooit of ze nu de waarheid zeggen of jou niet pijn willen doen en daarom maar een sociaal wenselijk antwoord geven. Ook zijn Kenianen makkelijk in het uitlenen van spullen maar op school is dat wel eens irritant want iedereen komt naar je toe om te vragen of ze iets van je mogen lenen. Verschillende keren is het gebeurd dat je het dan niet terug krijgt of het is kapot. Maar ja, aan de andere kant vraag ik hen nu ook vaak om spullen. En dan natuurlijk de beruchte Afrikaanse timing... Onze theorieles begint ron 8:15 en meestal zijn we om 9:30 klaar. Vanaf dan kun je beginnen met je klanten maar voordat die er zijn ben je zo 1,5 - 2 uur verder ook al benadruk je nog zo erg dat ze op tijd moeten komen want om 13uur moeten we de klas verlaten. Ach ja, sommige dingen zullen wel nooit veranderen. En de vraag is of het belangrijk is om het te veranderen want soms heeft het ook wel z'n charme. Het gehaaste gevoel dat je vaak in Nederland hebt, bestaat hier niet. Toch zijn Nairobianen nog vrij punctueel vergeleken met de rest van Kenia. Zo staan mensen die uit het kustgebied komen erom bekend alles nog veel rustiger aan te doen. Alleen al aan de manier van lopen kun je ze opmerken want ze sjokken echt heel langzaam haha! Maar ik denk dat het vooral komt omdat het aan de kust heet is en als je daar snel gaat lopen zweet je alleen maar meer.

Voor het paasweekend had ik het dus wel een beetje gehad met school. Het is een uitdaging om elke dag weer klanten te vinden en soms lukt dat dan ook niet. Gelukkig was daar dan eindelijk het paasweekend en mijn enige vakantietje. Ik had echt dringend de behoefte om uit Nairobi te gaan. Donderdagmiddag was het dan zover. Ik had met Castro afgesproken om vakantie te vieren maar we wisten niet precies wat. Tijdens de vakanties in Kenia vindt er een volksverhuizing plaats waarbij grote getalen naar hun familie reizen in rural area. Niemand heeft zijn ' roots' in Nairobi, tenzij je Masai bent en dit vroeger het weiland was waar jij je koeien liet grazen. Ik denk dat het vooral mijn generatie is, die geboren is in Nairobi maar alsnog familie heeft upcountry. Waar precies in Kenia hangt af van je stam. Op donderdagmiddag besloten Castro en ik deel te nemen aan de volksverhuizing. We liepen naar het centrum waar de matatus vertrokken naar upcountrey. We besloten om naar Nanyuki te gaan. Dit is een stadje dichtbij Mount Kenya en hier heeft Castro de helft van zijn leven gewoond dus we zouden in ieder geval vrienden en kennissen achter de hand hebben mocht er iets misgaan. De reis was nog maar net begonnen of ik zag echt het meest shocking ongeval ooit. Het hostel waar ik verblijf ligt nabij een snelweg maar iedereen steekt deze snelweg over. Er zijn wel bruggen maar mensen hebben geen zin om daarvoor om te lopen. Super gevaarlijk, al moet ik toegeven dat ik het ook deed. We reden dus over die snelweg en er was een file omdat er een ongeval was gebeurd. Ik, nieuwschierig als ik was, keek natuurlijk wat er aan de hand was maar dat had ik beter niet kunnen doen want er lag een jongetje op de straat in een plas bloed. Echt zo zielig en erg! Hij wilde denk ik ook oversteken maar hij werd geraakt door een matatu. Gelukkig kwamen wij wel veilig aan op de plaats van bestemming. Nanyuki was heel leuk maar koud! Hier hebben we plaatsen bezocht waar Castro vroeger woonde, naar school ging en naar de kerk ging. Ook hebben we een tocht gemaakt achterop een motor van een Masai en hij nam ons mee naar een masaidorp en naar zijn eigen huis (hut). Toen ik naar binnen ging was ik best verbaasd hoe groot het eigenlijk is. Ze hadden een kookgedeelte, en 2 slaapkamers. Er stond zelfs een 2persoonsbed. Onderweg zagen we antelopes en zebra's en natuurlijk de geiten en koeien die de Masai hoeden. Het landschap is zo uitgestrekt, het was echt het ultieme gevoel van vrijheid. Maar de masai moeten heel ver lopen voor water, ze kunnen het ook van een mannetje kopen die water met ezels brengt maar alsnog is het maar heel weinig water, een minitankje. Ook als ze boodschappen willen doen moeten ze kilometers lopen. Helaas heb ik niet een traditionele masaiwarrior gezien maar die zijn meestal op jacht en als ze het dier hebben gevangen, drinken ze het bloed.
In Nanyuki zijn ook heel veel Britse soldaten omdat zij hun legerbasis daar hebben. Deze Britse militairen vallen nog wel eens voor de Afrikaanse schoonheid en zo zijn er in Nanyuki Masai kinderen die eruit zien als blanken.
Op zaterdag reisden we weer terug naar de grote stinkstad waarvan iedereen denkt dat het de gouden toekomst is maar waarvan ik denk dat mensen maar beter in hun rural area kunnen blijven omdat ze daar in ieder geval vrijheid, blijheid en de schoonheid van de natuur hebben. Misschien voor mij makkelijk spreken want natuurlijk is stroom, water, shoppingmalls en het snelle stadsleven voor de meesten hemel op aarde. Anyways back in the city.

Een meisje van mijn hostel vroeg mij eens of ik Nederlands was want ze heeft een tante die met een Nederlander is getrouwd en ze wil dat haar kinderen Nederlands leren. Ze bood aan om me naar hen toe te brengen zodat we konden kijken wat de mogelijkheden waren. Ik had hier eigenlijk geen zin in maar na lang uitstellen zijn we gister gegaan. En nu ben ik echt heel blij dat ik ben gegaan! Eindelijk weer even Nederlands praten en ik kreeg een tosti. Wow ik heb gesmolten kaas echt gemist. Ze hebben 3 kinderen en ik ga 2 meisjes van 3 en 4 helpen met Nederlands een uurtje per week op zaterdagmorgen. De moeder is Keniaans en de vader is Nederlands, de kinderen zien er dus super cute uit. Aankomende zaterdag ga ik beginnen en ik heb er zin in.

En dan nog het leukste vooruitzicht: Mijn moeder komt over 2 weken aaaaahh!! Echt super veel zin in.
Dit blog doet jullie misschien denken dat ik heel depressief en lonely hier ben maar dat valt ook wel mee hoor ;) Het is nu meer mijn normale leven geworden met dus ook z'n ups en downs.Gelukkig heeft mijn vakantietje me goed gedaan en vol frisse moed gaan we weer verder met het vinden van klanten.

Ik hoop dat jullie ook een mooi Pasen hebben gehad.
Liefs,
Nikkie

  • 22 April 2014 - 15:52

    Mams:

    Hahahaha Nikkie! Ik moet lachen om jou :) ! Ik heb er ook heel veel zin in, maar vind het ook heel spannend!
    Ik ga denk ik heel veel gillen en schrikken en zo.... hihi. Maar ook lachen!! En met verbazing zien wat jij daar allemaal ziet en beleefd, en hoe jij woont tussen al die meiden in het hostel die zo lekker proper zijn, maar niet heus. En je vriend(en) ontmoeten!!
    Ik zal wel een keer model zijn, dan zorg ik dat ik stipt op tijd ben!
    Ik zie naar je uit! Spannend!!!!!
    Love you!
    Mams

  • 22 April 2014 - 19:47

    Aileen:

    Je bent dus weer je normale studentenleventje aan het oppakken, met bijles geven en alles :P Heel goed.
    Leuk dat je moeder bijna komt!
    Gaat het goed met school?
    Anyway, we moeten maar weer snel skypen. Liefs!

  • 23 April 2014 - 14:10

    Oma Versteeg:

    Wat een enerverend leven.....! En dat noem je een "normaal studentenleventje"?
    Ik ben benieuwd hoe snel je die kindertjes van 3 en 4 Nederlands kunt leren...... dat zal je moeder ook wel leuk vinden om te zien en mee te maken! Of hebben ze dan vakantie? ;-)
    Kun je die "kappers-"klanten geen wekkertje meegeven of zo, zodat ze zich aan hun tijd houden?
    Anders moet je, als ze te laat komen, gewoon eens alleen de helft van hun haar doen, omdat je verder zgn. geen tijd meer hebt...... misschien komen ze dan de volgende keer wèl op tijd.....?
    Ik vind het best knap en dapper van je moeder, om die reis naar Kenia helemaal in haar uppie te maken....!
    Maar wij zullen blij zijn, als ze weer "heel" terug is! Toch wensen we jullie een heel fijne, gezellige tijd toe met elkaar, (zonder te veel slappe lach)
    Groetjes en liefs, oma.

  • 23 April 2014 - 19:33

    Diana:

    Leuk om te lezen! Alles wordt een keer wat gewoner blijkt maar weer. Ik wens je alvast héél véél plezier met je moeder!
    Veel groetjes uit Balkbrug!

  • 24 April 2014 - 19:46

    Marlinde:

    Ha Nikkie!
    Wat gaaf dat je moeder komt! Ik vind het super-stoer! Zorg maar goed voor haar, want het is wel spannend... Ik weet niet of ik het zou durven als Marjolein ooit nog eens zoiets in haar hoofd zou halen;) Een hele mooie goede tijd gewenst samen, we willen alle verhalen na die tijd wel graag horen!
    Nou, dom-dóórdoen, zeggen ze hier geloof ik, als het gaat om dingen die een beetje gewoon worden, maar wel moeten gebeuren... Ik zelf zou zeggen: Zet 'm op!
    Liefs,
    Marlinde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Nikkie

Actief sinds 12 Jan. 2013
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 13110

Voorgaande reizen:

04 Februari 2015 - 30 Mei 2015

Cambodja

30 December 2013 - 02 Augustus 2014

Kenia 2014

23 Januari 2013 - 20 April 2013

Kenia 2013

Landen bezocht: