Klaarmaken voor een nieuw avontuur - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van Nikkie - WaarBenJij.nu Klaarmaken voor een nieuw avontuur - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van Nikkie - WaarBenJij.nu

Klaarmaken voor een nieuw avontuur

Blijf op de hoogte en volg Nikkie

02 Februari 2015 | Nederland, Hoogeveen

Hallo allemaal,

Woensdag is het zover, ik zal jullie helaas weer moeten verlaten. Na weer 5 maanden in Nederland te zijn geweest waarvan 4 in de mooiste stad van Nederland, Utrecht ofcourse, ga ik weer op reis.
Dit keer niet naar Kenia maar naar Cambodja. Waarom zul je wellicht denken. Ik ga naar Cambodja als afstudeerstage van de master International Development Studies. Ik had ook voor Kenia kunnen kiezen maar het leek mij een mooie kans om ook eens een ander land te mogen ontdekken. Cambodja dus. Ik wist eerst niet eens waar het precies lag, ergens in Azië. Gelukkig klopte die gedachte, het ligt in Zuid - Oost Azië om precies te zijn. Velen zullen bij Cambodja denken aan de Rode Khmer en de genocide die er heeft plaats gevonden. Gelukkig is Cambodja na die tijd erg veranderd, zo heeft er na de burgeroorlog een baby-boom plaats gevonden. Deze baby's zijn nu 20-30 jaar. De Cambodjaanse bevolking is dus erg jong en voor al deze jongeren is er niet genoeg werk op het platteland. Zoals in vele andere ontwikkelingslanden trekken jongeren massaal naar de stad in de hoop een baan te vinden. Mijn onderzoek zal zijn gefocust op deze jongeren die van het platteland komen maar nu in de stad werken. Ik zal dan ook verblijven in de hoofdstad Phnom Penh (Ik weet nog niet echt hoe ik dit op z'n Khmer moet uitspreken). Op dit moment wil ik me vooral gaan focussen op jongere migranten die werken in de toeristensector in Phnom Penh maar ik zal pas kunnen zeggen als ik daar ben of dit mogelijk is. Het is dus nogal onzeker wat ik precies ga doen en wie ik ga interviewen maar de tijd in Phnom Penh zal het leren. In principe doe ik het onderzoek zelf, maar ik sta wel onder begeleiding van het onderzoeksbureau Indochina Research. Mijn begeleider van dit bureau is zelf Nederlands en heeft een paar jaar geleden ook mijn opleiding gevolgd.
Verder heb ik goede verhalen gehoord over Cambodjanen dus hopelijk zal ik me wel vermaken en genoeg data kunnen verzamelen voor mijn eindscriptie van m'n master.

Ik vertrek dus woensdag, ik kom daar dan donderdag ochtend aan. Er is een tijdsverschil van 6 uur. Bij jullie is het dan nog middernacht als ik aankom. Ik zal de eerste week verblijven in een hostel maar ik hoop een appartementje te vinden voor mezelf. 29 mei vlieg ik weer terug om dan op 30 mei in de ochtend op Schiphol aan te komen.
Tot die tijd kunnen jullie mij volgen via dit blog, skypen, mailen, facebooken, volgens mij is daar wel goede wifi.

Ik ga nu maar even beginnen met het inpakken van mijn koffer. Ik mag maar 1 koffer van 20kg mee :/
Naja, waarschijnlijk toch alleen maar korte broekjes en t-shirts, ik kom namelijk in het heetste seizoen met temperaturen die kunnen oplopen tot 40 graden, puf puf..

Tot ziens vriendjes en vriendinnetjes!!
Nikkie

  • 02 Februari 2015 - 14:50

    Papa:

    Zo globetrotter!
    Wat spannend hè! Weer een nieuw land, stempel in je paspoort. Van ugali/chapati's naar chicken+sambal+sambal+nog eens sambal....denk aan je maag! En dat in 40 graden hitte.
    Sterkte meid, veel plezier en wijsheid. Be careful. Wij zullen dagelijks aan je denken.
    Paps.

  • 02 Februari 2015 - 17:39

    Marianne:

    Spannend én leuk! Heel veel plezier met je nieuwe, buitenlandse avontuur! Geniet. Eet lekker veel rijst met een pittige curry. Leer van de cultuur. Leer de basics van de taal. Doe je onderzoek. En kom veilig weer terug! X

  • 03 Februari 2015 - 08:54

    Marlinde:

    Ha Nikkie,
    Nog één nachtje "slapen"... dan gaat het avontuur beginnen! Héél veel plezier, lekker genieten van de zomerse temperaturen, van de cultuur, van de ontmoetingen met allerlei mensen. En o ja, ook met de opdracht voor school:)
    We denken aan je, dragen je op in de veilige Armen van de Grote Vader, zegen en wijsheid bij alles wat je doet!
    Erik en Marlinde

  • 03 Februari 2015 - 15:00

    Opa En Oma:

    Lieve Nikkie,
    Nou nou, dat wordt spannend.....! We horen dat je al hard Cambodjaans aan het leren bent, en dat het een moeilijke taal moet zijn...... Wat een spraakverwarring over de wereld......
    Wel een mooie en duidelijke start van je nieuwe blog!
    Toen ik aan Wouter vertelde wat je ging onderzoeken daar, zei hij: "nou, ik denk dat ik dan de uitkomst wel zo ongeveer weet....." Maar ik zou zeggen: doe je best om er een helder verslag van te maken!
    Alleen...... Je zegt: "woensdag ga ik.......en op 30 mei kom ik weer op Schiphol aan.....", dan moet ik toch denken aan Jakobus 4:13 e.v.....!!
    We denken aan je (we zullen je vooral missen in het familie-weekend) en we bidden om Gods bescherming en gezondheid! Goede reis, gezegende tijd! We zullen graag weer van je horen!
    Groetjes en veel liefs, Opa en oma

  • 04 Februari 2015 - 09:07

    Judith:

    Hee lieve Nik! Een goede reis en heel veel plezier & succes daar! Houd ons op de hoogte! Liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nikkie

Actief sinds 12 Jan. 2013
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 13117

Voorgaande reizen:

04 Februari 2015 - 30 Mei 2015

Cambodja

30 December 2013 - 02 Augustus 2014

Kenia 2014

23 Januari 2013 - 20 April 2013

Kenia 2013

Landen bezocht: